Várady Szabolcs

“Valamikor a kilencvenes években Jónás Tamás verstani tábort szervezett Velemben fiatal költőknek, és meghívott Petri Györgyöt meg engem is, hogy segítsünk a fiataloknak az antik verselés elsajátításában. Ekkor készítettem ezt a kis szemléltető anyagot. Elővettem Petri Már csak című szonettjét:

már csak a zápor mocskos kopogása
már csak lucskos cipők nehéz kabátok
már csak gőzben zsivajló talponállók
már csak fűrészporos kő tapodása

már csak a celofán alatt dohos pogácsa
már csak a pezsegő híg ködbe mállott
utcalámpák az aprópénzből váltott
utolsó blokk a rendőr jótanácsa

már csak a kihalt villamosmegállók
már csak a szél szabálytalan futása
a sokközű városon át hiába

már csak a félbehagyott ásatások
már csak az éj gazos kutatóárka
már csak a didergések ásitások

és az első strófáját átírtam különféle antik mértékekbe. Ezt a kis publikálatlan ciklust szeretettel ajánlom annak, aki szívesen adakozik miatta.”

“2004 májusában  a Holmi versszerkesztőjeként hosszú levelet kaptam egy ismeretlen hölgytől. Többek közt ez állt benne:

»Kedves Várady Szabolcs!
…Először is elnézését kell kérnem, hogy a valódi nevemet nem adhatom meg: nemzetközi modell vagyok, manökenként számos vezető divatcégnek dolgozom, és tudom, az ügynököm nem nézné jó szemmel, ha szakmámon túli művészeti tevékenységet
folytatnék, ezért csak titkos, saját magam által választott művésznevemen írok. Nem követem ugyan a hazai eseményeket, de tisztában vagyok vele, hogy ez az egynevűség mostanság eléggé geilül hangzik a valóságshow-k jópofizó szereplőinek kurta nevei mellett, de biztosíthatom, hogy a FULVIA nevet évekkel ezelőtt találtam ki, amikor, még latinos gimnazista koromban, verseket kezdtem írni. A tanáraim biztattak, néhány kisebb lap is megcsillantotta előttem a publikálás lehetőségét (akkor még a saját nevemen), én azonban nem voltam elégedett, éreztem, hogy még van mit fejlődnöm. De aztán minden másképpen alakult: tizenhét évesen megnyertem egy szépségversenyt, és ezzel elkezdődött a modellkarrierem. «

A versekben tehetség mutatkozott, Fulvia egy időre a Holmi szerzője lett, aztán nyoma veszett. Amíg küldött verseket, a kísérőlevelekben élete eseményeiről is beszámolt, egyszer arról, hogy Bogotában ellopták a laptopját. Erre válaszoltam én a mellékelt versben. Ezt írtam neki 2004. szeptember 14-én:

»Kedves Fulvia!

Látja, csak nem hagyott nyugodni ez a Maga szerencsétlen bogotai esete, addig-addig, hogy egy versikét fabrikáltam róla, csak úgy magamnak. De talán Magát is elszórakoztatja, ha a nagy nemzetközi nyüzsgésben akad majd egy szabad pillanata.«

Eddig csak Fulvia látta a verset, akárki legyen is ő – most odaadom annak, aki adakozik érte.

Jegyzet: a dragomán szó tolmácsot jelent.”

IMG_20170302_144750.jpg

Találós zanza

“Lecsó címmel nemrégiben irodalmi játékot játszottunk havonta az Alexandra Pódiumon. Különféle feladatokat oldottunk meg. Nekem többek között irodalmi zanzát kellett írnom, vagyis egy ismert mű rövid és valamelyest tréfás kivonatát, és a közönségnek kellett kitalálni, hogy mi ez a mű és ki a szerzője. Aki elsőnek jelentkezett, jutalomkönyvet kapott.

A Szent Péter esernyője például ilyenre zanzásodott:

Zabigyermek harap lére,

Ezért hajt a paraplére,

Hanem annak új a nyele,

Régi nyelet tűz elnyele,

Benne a lé is elégett,

S ez hozza a boldog véget.

Ezt nehezen találták ki. A másik, amit most leírtam kézzel, könnyebb. Aki megveszi, remélhetőleg meg is fogja fejteni hamar. Ha netalán nem sikerülne, akkor majd szívesen elárulom.”

IMG_20170302_144715.jpg

Gyorsinterjú Várady Szabolccsal

(Kép a szerzőről: PIM)

“Várady Szabolcs” bejegyzéshez egy hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

